KLASY 1 i 2

Temat zajęć: Trzy oblicza reakcji chemicznych

Uczniowie poznają trzy różne oblicza kinetyki i równowagi reakcji chemicznych. Klasa zostanie podzielona na trzy zespoły, z których każdy zajmie się innym zagadnieniem:

  • Cukier w akcji, czyli jak cukier zmienia bieg światła [Kinetyka inwersji sacharozy]

Uczniowie prześledzą przebieg reakcji hydrolizy sacharozy, obserwując zmiany kąta skręcenia światła spolaryzowanego. Dzięki pomiarom w różnych temperaturach, wyznaczą stałe szybkości i energię aktywacji reakcji. Nauczą się też, jak działa polarymetr i czym jest reakcja pierwszego rzędu.

  • Niebieski błysk [Badanie kinetyki reakcji jodków]

Uczestnicy eksperymentu poznają, jak wyznaczać rząd i stałą szybkości reakcji dzięki efektowi barwnej przemiany roztworu. Poprzez analizę czasu pojawienia się niebieskiego zabarwienia, nauczą się, jak interpretować dane kinetyczne. Ćwiczenie przybliży im również rolę mechanizmów reakcji chemicznych.

  • Kwas? Zasada? [Wyznaczenie stałej kwasowości aminokwasów]

Dzięki pomiarom pH uczniowie określą stałe kwasowości wybranych związków organicznych, takich jak glicyna, histydyna czy p-nitrofenol. Zrozumieją, jak zachowują się związki amfoteryczne oraz jak przebiega miareczkowanie potencjometryczne. To ćwiczenie uczy pracy z pH-metrem i analizy krzywych miareczkowania.

Opiekun: dr inż. Maciej Zawadzki

Godziny zajęć: 9:00-12:00

Dostępne terminy:

  • 09 października 2025 
  • 16 października 2025
  • 23 października 2025 
  • 30 października 2025
  • 06 listopada 2025 
  • 20 listopada 2025 
  • 25 listopada 2025
  • 26 listopada 2025 
  • 27 listopada 2025
  • 02 grudnia 2025
  • 03 grudnia 2025
  • 04 grudnia 2025
  • 09 grudnia 2025
  • 10 grudnia 2025
  • 11 grudnia 2025

Link do formularza zapisu» 

   

Temat zajęć: Chemia między fazami

Uczniowie zajmą się układami wieloskładnikowymi, równowagą fazową oraz przemianami energetycznymi. Klasa zostanie podzielona na cztery zespoły, z których każdy zajmie się innym zagadnieniem:

  • Mętna sprawa – granice mieszalności [Równowaga ciecz-ciecz w układzie woda, sól, polimer]

Uczniowie określą granicę rozdziału faz w trójskładnikowych układach woda–sól–polimer, wyznaczając krzywą binodalną oraz cięciwy równowagi. Dowiedzą się, jak wyznaczać skład układów niejednorodnych i analizować wykresy trójskładnikowe. To przystępne wprowadzenie do chemii fizycznej układów wieloskładnikowych.

  • Chemia w płomieniach [Wyznaczenie entalpii spalania]

Uczniowie samodzielnie przeprowadzą pomiary kalorymetryczne w bombie kalorymetrycznej, aby obliczyć ciepło spalania substancji. Poznają podstawy termochemii, w tym prawo Hessa i zależność entalpii od energii wewnętrznej. Ćwiczenie wprowadza w świat dokładnych pomiarów i precyzyjnych obliczeń cieplnych.

  • Destylacja pod kontrolą [Równowaga ciecz-para w układzie dwuskładnikowym]

Podczas zajęć uczniowie wyznaczą wykres równowagi ciecz–para dla dwuskładnikowego układu, korzystając z ebuliometru. Poznają zależności między temperaturą wrzenia, ciśnieniem i składem mieszaniny oraz zinterpretują dane na diagramach fazowych. To przystępne wprowadzenie do zagadnień destylacji i termodynamiki.

  • Kolorowy węgiel [Adsorpcja barwników na węglu aktywnym]

Uczniowie zbadają, jak skutecznie węgiel aktywowany usuwa barwniki z roztworu, analizując wyniki za pomocą izotermy Langmuira. W trakcie pracy nauczą się, jak tworzyć krzywą wzorcową i korzystać z metody spektrofotometrycznej. To ćwiczenie łączy chemię fizyczną z tematyką oczyszczania i ochrony środowiska.

Opiekun: dr inż. Maciej Zawadzki

Godziny zajęć: 9:00-12:00

Dostępne terminy:

  • 16 grudnia 2025
  • 17 grudnia 2025
  • 18 grudnia 2025
  • 07 stycznia 2026 
  • 08 stycznia 2026 
  • 13 stycznia 2026 
  • 14 stycznia 2026
  • 15 stycznia 2026
  • 20 stycznia 2026
  • 21 stycznia 2026 
  • 22 stycznia 2026 
  • 27 stycznia 2026 
  • 28 stycznia 2026
  • 29 stycznia 2026

Link do formularza zapisu»

1. miejsce:

biotechnologia 

3. miejsce:

technologia chemiczna
  

   

 

 

 

Projekty z programu SZAFIR

  

   

YoungChem

   

   

 

Deklaracja dostępności